Aventura/"Venture"

Attila Csörgo, Vadim Fiškin, Alexander Gutke, Irwin, Magnus Larsson Yuri Leiderman, Kazimir Malevich 1985 (Belgrad), Goran Petercol, Marjetica Potrc, Tobias Putrih, Tadej Pogacar, Guia Rigvava

Galeria Gregor Podnar 6.03- 17.04.2004

Lucrarile lui Attila Csörgo intrupeaza stari tranzitive/contingente implicand tehnologie care se joaca cu simturile si felurile de a vedea ale privitorului lasandu-l astfel sa patrunda taramurile inerente in structuri permutabile si stari perceptuale. Pentru expozitia de deschidere > Aventura< galeria ii prezinta seria de fotografii "Vortex sferic"( 1999-2000). Facute prin expuneri consecutive sau supraexpuneri acestea arata parcursul unui bec de blitz rotitor, creat prin conectarea a 3 miscari de rotatie de viteza diferita. Attila Csörgo a participat la a 8-a Bienala de la Istanbul de anul trecut si si-a prezentat lucrarile pentru prima data in Ljubljana (impreuna cu Antal Lakner) la galeria Skuc in 1999.

Vadim Fiškin lucreaza cu medii diferite pornind de la fotografie pana la desen, de la C-print si lucrari sculpturale la instalatii, in care construieste si utilizeaza diferite dispozitive tehnice. Deschisa la diverse interpretari lucrarea lui Fiskin Molecula (marmura/paie) " comunica relatiile intre stiinta, experienta personala, dorinta si imaginatie, metafizica si pragmatism, artificial si real si gaseste subtile legaturi care incita curiozitatea privitorilor, lasandu-i totusi sa ghiceasca pana la sfarsit. " (L. Páldi)

Lucrarea video in loop Tranzitia (un Pontiac Firebird 1978 mergand printr-o padure de pini), de Alexander Gutke , ne arata un Pontiac Firebird 1978 mergand de-a lungul unui drum forestier intr-o zona rurala a Suediei. Copacii de pe marginea drumului se reflecta pe suprafata stralucitoare a masinii pe masura ce masina se indeparteaza. Secventa este similara cu o scena tranzitionala dintr-un film, folosita pentru a descrie o miscare intre doua locuri, doua evenimente sau poate o scena descriind o miscare, o schimbare intr-un sens mai simbolic, o razgandire sau o schimbare de directii. Inca de la jumatatea anilor '80 grupul de artisti Irwin a lucrat cu diferite medii, de la pictura la arta publica, de la lucrari de sculptura si instalatii la publicatii. Cu metoda lor a "principiului retro" grupul combina diferite metode si semne din domeniul politic si al miscarilor de arta din istorie si le transforma intr-o zona vizuala care re-contextualizeaza si deconstruieste diverse ideologii politice si domenii culturale.

prezinta lucrari in tehnici mixte, de la inceputul anilor '90, cu obiectul Roata rotilor (2000) Magnus Larsson exploreaza spatiul dintre pictura de portret traditionala si imaginea media contemporana. In timp ce lucreaza precis cu tehnica consumatoare-de-timp care este uleiul pe panza, el amesteca elemente din pictura istorica de portret, imagini de moda si desene animate.Cu figurile sale androgine ca cea din in Portret-Fara titlu Larsson evoca o stare de asteptare intre individual ca cerere a unui portret si imaginea media consumata colectiv.

Yuri Leiderman, atat ca scriitor cat si ca artist este interesat in regandirea si examinarea unui concept al artei foarte auto-referential. Cele mai multe dintre lucrarile sale deriva din istorisiri si intamplari legate de insusi obsesiile si experientele vietii sale personale, si transformate intr-un sistem sofisticat de semne vizuale si coduri. Galeria prezinta desene care apartin ciclului in care Leiderman se ocupa cu vizualizarea scrierilor sale. Proiecte ca Expozitia internationala de arta moderna (Armory Show) sau Ultimul spectacol futurist 0.10 in 1985 in Belgrad au fost evenimentele semnificative ale anilor 1980.

Piesele autorilor Anonimii (Anonymos) si picturile lui Kazimir Malevich 1985 (Belgrad) sunt legate de Salon de Fleurus pe Strada Primaverii 41 in Soho /NY , prezentate in 2000 la galeria Skuc in Liubliana, (si) in 2002 la bienala de la Sydney si la bienala Withney."Toate aceste proiecte […] au ridicat multe discutii relativ la originalitate (si alte "mituri moderne") in cea mai radicala maniera, , cu atat mai mult cu cat ei au aparut in circumstante mult indepartate de schemele ideologice si artistice care au format istoria artei, piata de arta si modurile de institutionalizare vestice." (B. Dimitrijevic)

Activitatea lui Goran Petercol este un proces continuu al unui sistem auto-continut; un proces care in deschiderea lui structurala- un element partial iti vorbeste despre intreg, care la randul lui ramane eluziv- era deja prezent in lucrarile lui timpurii. Desenele sale din seria Copiind/Copying (1975-76) demonstreaza o afinitate istorica cu pictura analitica a anilor 1970. In aceasta serie Goran Petercol isi foloseste gesturile timpurii, desene gesturale ca modele, dar felul in care el descrie motivele deviaza de la stilul informal original. El transleaza un sistem existent (de valori) intr-un cod opus si numeste acest proces "recuperarea formei".

Marjetica Potrc este interesata de spatiile urbane contemporane si chestiunile legate de acestea cum ar fi autosustenabilitatea, imputernicirea individului, securitatea etc. Numarul mare de studii de caz si constructii hibride pe care le-a construit in muzee si galerii, cat si seria de printuri si desene ne prezinta diverse fenomene si aspecte ale locuirii urbane contemporane de pe intreg globul. Proiectele ei imbratiseaza diverse estetici si moduri de gandire si cel mai bine pot fi abordate ca studii comparative la intersectia practicilor legate de urbanism, antropologie vizuala, si arhitectura. Expunem o selectie din seria de printuri cu jet de cerneala Vederi animale/Animal Sightings (2001), pentru prima data prezentate la expozitia personala de la Kunsterhaus Bethanien din Berlin in toamna anului 2001.

Globurile calatoare/Travelling Globes sunt prototipuri ale conceptului pe care se sprijina Muzeul de arta contemporana P.A.R.A.S.I.T.E . al lui Tadej Pogacar, care a fost fondat in iarna anului 1990 ca o institutie artistica paralela.Cele doua globuri anticipeaza cuibarirea flexibila a P.A.R.A.S.I.T.E ./parazitului in organismele care exista.Totusi, in contrast cu structura simulata a muzeului artistului, care se taraste in cateva sisteme institutionale ale societatii, artei si culturii (muzee, scoli, galerii, grupuri sociale) ca si musafir/parazit, supunand mecanismul gazdei sale la analize reflexive si cateodata foarte serioase, locatiile catre care cele doua globuri calatoresc sunt doar slab precodate in termeni de cultura, ele sunt locuri salbatice (ex. curti si peisaje naturale). Produs de galerie pentru sectiunea Present Future/prezent viitor al Artissima 10,Targul international de arta din Turin de anul trecut, Posibil dar abstract (Jucator de fotbal cu o minge)/Possible but Abstract (Football player with a Ball) este unul dintre proiectele de instalatie recente ale lui Tobias Putrih. Lucrarea care este bazata pe referinte stiintifice la lucrarea lui A.G. Bell, Buckminster Fuller si d' Arby, este legata atat de conceptul structurilor tetragonale cat si de programele de animatie pe computer. Artistul vede diferitele parti (animatia, obiectele si desenele) ca mediatori atat ai experientei dintre activitate artistica intima cat si abordarea jucausa fata de modele moderniste si o productie low-tech a realitatii virtuale.

In lucrarea sa video Sunt bogati?/Are they Rich? (1995) Guia Rigvava ne prezinta o priveliste statica a unei strazi aglomerate din Munchen. Aparitia oamenilor care trec in video este mai degraba accidentala si cauzala. De cate ori trece cineva, vocea artistului intreaba "Sunt bogati?". Aceasta lucrare poate fi pusa in legatura cu acele schimbari sociale si economice pe care Guia Rigvava le-a experimentat mutandu-se din Rusia post -sovietica intr-un nou mediu.Prin urmare, lucrarea suporta o lectura metaforica pe mai multe nivele a intrebarii Sunt bogati ca un fel de stare mentala.

Traducere: Raluca Iulia Capota

Prezentarea Galeriei Gregor Podnar

Galeria Gregor Podnar a fost infiintata in iulie 2003 in Kranj in apropierea Ljubljanei ca parte a a Asociatiei DUM. Directorul galeriei, Gregor Podnar a condus Galeria Skuc din Ljubljana ca director artistic din 1996 pana in iunie 2003. In timp ce a luat parte si a lucrat la cateva proiecte curatoriale internationale, a fost curator al U3-Trienala de Arta Contemporana Slovena /Muzeul de Arta Moderna din Liubliana din 2000 si impreuna cu Hans -Ulrich Obrist a fost curator pentru bienala Off din cadrul celei de-a 24-a Bienala Internationala de grafica din Ljubljana din 2001. A intemeiat programul Targul de arta al galeriei Skuc si a participat la trei targuri internationale in Basel (Liste 02 si Liste 03), Berlin (Art Forum 2002) si Moscova (Art Moscow 2002 si 2003). In toamna anului 2003 Gregor Podnar a luat parte pentru prima data sub numele de Galeria Gregor Podnar la Art Forum din Berlin si la Artissima 10 din Torino. Locatia Kranj Orasul Kranj are legaturi atat recente cat si traditionale cu arta contemporana. La inceputul anilor '60 primele actiuni ale grupului conceptual de avangarda OHO au inceput in Kranj, si de asemenea doi dintre artistii galeriei Miha Knific si Tobias Putrih sunt din acest oras. Adresandu-ne inovativ publicului local dorim medierea activitatilor artistice si realizarea unui schimb cat mai viu posibil intre capitala Ljubljana si Kranj, cat si largirea procesului de constientizare a traditiei locale in practici de arta contemporana.

Programul general

Prin continuarea pe linia activitatii sale anterioare de curatoriat si a celei legate de galerie Gregor Podnar vizeaza sa conduca un centru de productie, ce planuieste sa colaboreze cu diferite galerii comerciale si noncomerciale si institutii din si din afara Europei. In 2004 lucram la diferite proiecte cu urmatoarele galerii: Galeria Eugen Lendl (Graz), Galeria Lisson (Londra), Galeria Markus Richter (Berlin), Galeria Baukunst (Koln), si Galeria Max Protetch (New York). In prezent galeria functioneaza ca parte a Asociatiei DUM insa pe termen lung se doreste sa se dezvolte in paralel cu aceasta o structura de afaceri pe piata de arta, bazata pe parteneriat privat. Programul expozitiilor din 2004 In aprilie 2004, dupa expozitia inaugurala "Venture" Galeria Grergor Podnar va arata noi lucrari filmografice de Miha Knific (Kranj/Ljubljana) si in iunie va prezenta lucrari video de Yael Bartana (Tel Aviv/Amsterdam). Urmeaza apoi prezentarea conexa a lui Tobias Putrih (Ljubljana/New York) si a duo-ului britanic John Wood & Paul Harrison (Bristol) in colaborare cu Galeria Markus Richter din Berlin. Aceasta va fi prezentata si la Galeria Markus Richter si la Galeria Bauhaus din Koln . In octombrie Galeria Gregor Podnar prezinta lucrari recente ale lui Goran Petercol si Dan Perjovschi. Cei doi artisti internationali din Zagreb si respectiv Bucuresti sunt invitati sa lucreze impreuna, pentru prima data intr-un proiect comun. Expozitia solo "Geografii" in noiembrie a artistului din Moscova Yuri Leiderman va introduce noul ciclu de lucrari al acestuia. La sfarsitul anului 2004 galeria are in plan gazduirea expozitiei de grup "Nothingness", curator Neil Robert Wenman de la Galeria Lisson, Londra, in colaborare cu Galeria Eugen Lendl, Graz, cu lucrari de Art& Language (Arta si Limbaj), Manfred Erjautz, Ceal Floyer, Dan Graham, Hans Haacke, Sol Lewitt, Jonathan Monk, Werner Reiterer, si altii. Targuri de arta In 2004 Galeria Gregor Podnar va participa la 3 traguri internationale de arta: Liste 04, Targul de Arta Tanara din Basel, Art Forum Berlin 2004, si Artissima din Torino. Galeria reprezinta artisti bine cunoscuti care activeaza international din centrele Est-europene, ca Attila Csorgo, Vadim Fiskin, Irwin, Yuri Leiderman, Goran Petercol si Giva Rigvava, si artisti tineri in lansare dintr-un context mai larg, ca Alexander Gutke, Magnus Larsson sau Tobias Putrih. Exista lucrari disponibile si de la Olafur Eliasson, Antal Lakner, Kazimir Malevic 1985, Tadej Pogacar si Marjetica Potrc. Galeria ofera servicii de consultanta in arta la cerere.

Expozitia "Venture"

In 5 martie 2004 incinta noii galerii de pe strada Svavska 34 din Kranj se deschide cu expozitia de grup "Venture" care introuduce lucrari selectate ale artistilor Galeriei Gregor Podnar.

Galeria este deschisa Marti, Joi si Sambata, intre orele 12 si 20 si pe baza de programare.

Pentru informatii suplimentare va rugam sa o contactati pe Alenka Štrukelj (mobil: +386 31 866 041 sau e-mail alenka.gpodnar@siol.net). Traducere: Raluca Iulia Capota