Artistul "cazut în istorie"

Oameni uitându-se la pereti, menghina uriasa, litere rosii pe geam, ziare în cuier, dosare grele - cam asta este ceea ce apare în fotografiile de la expozitia Ich habe keinen Zeitraum.
Desenele sunt conturate discret pe pereti, ca si cum ar sta gata sa se stearga, ca si cum le-ar fi fost îngaduita acolo doar o aparitie fantomatica.
Ca sa le vezi îti trebuie o apropiere speciala, unu la unu, ca într-o conversatie soptita pentru ca interzisa. Si apoi, unele lucruri nu le poti spune la fel peste tot - cum spune artistul, cel mai greu este sa vorbesti celor/ despre cei pe care-i cunosti dintotdeauna.
Sau poate ca toata aceasta retinere a creionului de a se întipari prea ferm vrea sa ne arate - subtil si rafinat - vizibilitatea redusa a artei contemporane românesti la ea acasa? De ce desenele de la Kokerei Zollverein se auto-afirma (desi alb pe negru si nu "negru pe alb") atât de raspicat? Pentru ca acolo era vorba despre un loc destinat special acestui tip de interventie în timp ce la Brukenthal gestul se tempereaza în vecinatatea maestrilor de mult tacuti si parca peretele baroc nu tolereaza cu usurinta altceva decât ramele aurite? Probabil ca desenele având drept tema chiar acest muzeu, Sibiul, pe baronul von Brukenthal, ar fi fost suficiente pentru a da site-specificitatea expozitiei. Decizia autorului de a fi de asta-data dificil vizibil/lizibil trebuie cautata în contextul mai degraba national decât cel care i-a oferit, temporar, spatiul, totodata acel Zeitraum care-i lipseste.

Se dovedeste ca cine vrea sa vada desenele, le vede, cine nu poate, întreaba si i se explica, iar cine nu vrea, se plânge ca desenele nu ies în fotografii. Cam asa s-ar sintetiza contextul.
Dosarele continând revista 22 l-ar ilustra pe îndelete, si punctual. S-ar vedea ca obsesiile lui Dan Perjovschi (pentru care a fost de multe ori acuzat de radicalism) nu au nici un motiv sa dispara, câta vreme problemele care le-au generat, în loc sa se rezolve s-au acutizat; adica nici macar n-au fost înlocuite de altele noi: "Am senzatia ca scriu identic despre chestii trase la indigo (…) Repet aceleasi vise." (22, nr.691)… Repetitia, în acest caz, nu e mama învataturii, ci reactia la stimulii, sau mai precis la lipsa de stimuli a unei lumi alienante, care nu mai are decât memorie de foarte scurta durata, si care nu îsi poate construi nici macar un prezent decent.
Artistul "cazut în istorie" nu e tot una cu artistul angajat. Desenele lui Dan Perjovschi nu sunt politice, nu sunt revolutionare, nu sustin si nu acuza, ele doar oglindesc. Fara sa exagereze, fara sa caricaturizeze, ele reflecta o lume care le determina si careia nu i se pot sustrage.
Premiul Henkel, care a ocazionat expozitia de la Sibiu, a fost un premiu pentru desen. Desenul lui Dan Perjovschi este un proiect in progress si în expansiune, cel mai efemer si cel mai lucid dintre toate proiectele sale.
Europa de Est, România si Nato, Casa Poporului, scoala de arta, muzeul înca imaginar de arta contemporana, artistii contemporani si criticii lor - despre toate astea deseneaza si scrie Dan Perjovschi, continuând sa semnaleze absurdul acolo unde altii îl ignora, inconsecventele acolo unde altii le practica, confuzia acolo unde cei mai multi se simt bine în ea. De ce se încapatâneaza sa-si pastreze aceasta pozitie chiar si atunci când i se "sugereaza" ca exista altele mult mai comode (si mai trendy poate, cum ar fi sa adopti ambiguitatea ca filosofie de viata, boemia ca scuza si inconsistenta ca limbaj...)? Pentru ca este un artist caracterizat de onestitate intelectuala si autenticitate morala, care se articuleaza integral în lucrarile sale si nu pretinde a fi altcineva decât este.

Raluca Voinea