emigrant, audio instalatie

9 valize realizate din scandura, goale interior, cu difuzoare incorporate, 1 PC, 1 statie de amplificare audio, 4 semnale luminoase, trasee orizontale/verticale realizate din scandura.
Spatiu necesar: 5x5x2,5

Constructiv, proiectul cuprinde doua componente:
1. una materiala, ce incearca o descriere spatiala si are ca elemente: 9 valize , trasee orizontale si verticale
2. una temporala, asemeni unui soft de computer, coloana sonora si semnalele luminoase

1. Pornind de la tema propusa - "Comunitatile de emigranti din Occident",
m-am gandit care ar putea fi reductia cea mai simpla a celui care-si neaga propria identitate si alege calea exilului. Rezultatul a fost: "valiza de calatorie", forma exteriorizata si totodata interiorizata a celui care alege acest drum: cele cateva "schimburi necesare" pentru viitoarea perioada de acomodare in noul spatiu precum si amintirile cu cei dragi de acasa. Simbol al deplasarii dintr-un loc in altul, al instabilitatii, al <negarii> pentru un anumit interval de timp a ideii de "acasa", prin urmare a propriei limite impuse, in interiorul careia viata se desfasoara conform regulilor personale, valiza este cea care va suplini toata aceasta descriere(ancorare) spatio/temporala a individului, este cea care insoteste trecerea temporara sau definitiva dintr-un sistem in altul, asemeni unui element psihopomp la trecerea dintr-o lume in alta (trecere la nivel psihic de aceasta data).
Ca solutie plastica, am incercat sa scot acest element tipic de recuzita din functionalitate, in primul rand prin materialul ales pentru realizare, scandura, care inchide perfect forma, nepermitand deschiderea in vreun fel a acestui obiect. De asemenea, am realizat o depersonalizare a obiectului, transformandu-l in obiect de serie, care ar putea mai bine sublinia drama acestui tip de demers existential, demers care nu este atat de dramatic la nivel individual cat la cel de fenomen de masa. Valizele stau suspendate de-a lungul unor trasee, ceea ce subliniaza starea de provizorat, de teren mobil
ce-si poate schimba oricand dispunerea, de spatiu de trecere si nu de fixare si populare.
Trasee orizontale , ce se moduleaza la un moment dat asemeni unei sine de cale ferata, trasee ce urca si coboara, ce se verticalizeaza. "Sina de tren" devine in acest caz "scara". Daca traseul orizontal este dens ca si structura, cel vertical se aereaza asemeni mediului in care se afla, treptele devin din ce in ce mai rare, mai greu de urcat, inaccesibile. Se contureaza astfel la nivel orizontal un nod haotic de deplasare, fara puncte clare de orientare. Modulele ce compun traseul au un caracter mobil, asemeni unor macaze, care oricand se pot grupa altfel, reorientand pe cel ce se deplaseaza, subliniind starea de haos, indecizie, aglomeratie. In acest context, se intra intr-un teritoriu al riscului, al aventurii, intr-o zona de "strainatate", unde lipsesc reperele curente familiare. Daca spatial se creeaza o limita in sensul deplasarii, evident ca acest tip de spatiu propune o transcendenta din plan material in cel spiritual prin propunerea inaintarii pe verticala, lucru sugerat de catre scara ce urca spre ochiul de fereastra Personajul este colectiv, greu de orientat. Valizele tind sa se desprinda din traseul orizontal, sunt prinse intre cele doua dimensiuni, orizontal/vertical, iar la nivel plastic se reflecta printr-un joc intre cele doua dimensiuni, intre aspectul finisat specific primei dimensiuni si cel nefinisat pentru cea de-a doua.

2.De ce difuzoare incastrate in valize? Primul gand a fost sa dau viata acestor obiecte in aparenta goale utilizand semnale sonore puternice ce se manifesta , pe baza unor senzori, la trecerea unui individ prin dreptul unora dintre acestea. Sa nu uitam ca multa vreme trecerea granitei si deci drumul exilului se realizau in mod fraudulos, prin granite inchise, si de aici riscul unor alarme puternice, ce conturau starea de spaima, risc si ilegalitate, al incalcarii unor reguli, granite.
Coloana sonora este realizata din module de sunete concrete ce se repeta in timp, intercalate de perioade de tacere. Asemeni unui cor antic, acestea par sa comenteze intamplarile povestite, dar din care naratiunea lipseste. Pentru a contura elementul viu al acestui context am folosit semnale luminoase asemenea unor pulsatii.